Wednesday, June 9, 2010

Berpantang2 an

Cop. Toksah dok penat2 pikir, apsal aku berpantang. Aku bukan berpantang sebab bersalin ye. Aku cuma bersalin pakaian baru je setiap hari. Tapi aku masih ada pantang2 yang perlu dijaga. Jadi hari ni naklah aku listkan senarai kepantangan aku. Bukan apa, aku bengang kot kalau dok tension  pasal menda2 kecik yang maybe ada orang rasa cam xpenting, tapi pada aku benda tuh sangat penting dan boleh menyebabkan mood swing aku pagi2 hari bila ianya terjadi. Husshh.

For those yang xtahu pantang tuh hape, pantang tu adalah sejenis kuih muih tradisional, berbentuk lonjong ke segitigaan dan bersudut tepi 120 darjah. Ok. Aku tipu. Pantang tuh lebih kurang macam list of Dont's la. Perkara2 yang korang xsuka buat atau dibuat oleh orang lain. Ada satu lagi gak jenis pantang yang macam pantang pas bersalin bagi golongan wanita2, tapi yang ni korang cari la sendiri, aku pon xtahu sangat sebab aku xada live experience lagi untuk diri sendiri. Ngeh.Ngeh.Ngeh.

Sakit x mata korang bace tulisan warna warni pelangi atas ni. Korang pantang ke baca tulisan berwarna warni camni, kalau ya sorry la ye. Haaa, camne korang rasa bengang je baca tulisan kaler2 atas tu, camtu la aku bengang and  rasa cam nak makan orang durian bila pagi2 pas mandi aku tengok orang  xreti nak kemas katil aku pas tido atas tu, baju yang dia pakai malam before mandi dok sangkut sepah2 and aku tengok hanger kosong sangkut merata-rata, xreti nak simpan iron pas dia guna sedangkan dia dah selalu nampak camne aku kemas bilik tu tiap2 hari, kemas katil pas bangun, simpan hanger dalam almari, susun baju elok2 and simpan balik iron pas guna. Hishh. Memang la aku sangat xsuke ok. Lagi bengang bila aku balik joging penat, tengok bilik ditinggalkan dengan baju kotor longgok je atas lantai, almari xreti nak tutup balik and tengok hanger and baju dok tersangkut kat tepi2 almari dan merata2. Aku sangat la rasa nak makan orang durian di saat itu. Xlalu nak makan durian dah saat itu. Hu.Hu. Maybe ada orang rasa cam benda2 tuh kecik je and kata e'ele, benda2 cmtu pon nak kecoh. Tapi pada aku benda2 tuh boleh mempengaruhi mood aku ok. Aku memang sangat mengambil berat pasal benda2 tuh sume, and aku sangat particular pasal hal2 berkaitan kebersihan, kekemasan, ketersusunan, and apa2 yang sewaktu dengannya. Sapa xnak caya, sudah. Malas nak layan.

Penat and sangat geram ok bila aku dah elok2 kemas pastu ada plak makhluk2 yang xpaham or buat2 xpaham dan dengan sesuka hati dia je wat sepah balik. Kalau budak kecik xpe kot, tapi kalau dah nak jadi mak budak memang la aku patut rasa bengang kan. Aku xpaham la dengan orang2 yang cmni, bukan xnampak pon aku dok susah2 kemas, basuh bilik air pastu dia sedap2 je wat kotor. Haa. Kan aku dah meluahkan perasaan kat sini. Haish. Xsuka!

Lagi satu yang aku xsuka is bila ada rambut2 bersepah kat lantai and kat lantai bilik air. Sangat XSUKA. P la tanya memember aku camne aku kutip rambut2 kat lantai bilik aku masa kat kolej dulu.   Sebab aku xsuke jadi aku akan sapu xpun aku kutip selai2 rambut tuh. And try tanya kat mak aku camane aku membebel bila aku dok kemas uma time nak raya sebab aku jumpa banyak sampah2 xguna time tu.Pelik ke? Xkot sebab aku memang sangat mementingkan kebersihan ok. Sila la ambil perhatian tentang itu ya. Aku akan cuci xpun make sure dulu toilet and bilik air bersih every time nak guna. Sebabnya aku rasa xbersih kalau mandi kat tempat yang xbersih. Sebab tuh la aku xsuka share bilik air or toilet. Ngeh.Ngeh.Ngeh. Kecuali la orang2 yang boleh diharap menjaga kebersihan cam aku. And aku xsuka orang yang kata konon2nya xsuka gak kotor2 ni tapi dia pon sama je xreti nak bersihkan and jaga kebersihan. Cam haram hampaeh ok.


Hmm. dah termenggumpat kat cni plak. Eh2, bukan2. Bukan mengumpat. Ki.Ki.Ki. Aku tulis kat sini so xdek la orang tuh baca kan. Bukan apa, just nak melepaskan kebengangan aku jek. Ok dah. K lah. Nak p buat keje yang sepatutnya. pesanan akhir, Silalah menjaga kebersihan! (=_____*)


Ada kena mengena x? Ki.Ki.Ki

5 comments:

  1. salam jenguk

    hahaha...

    masalah ni, ada je memana...pasal ramai je manusia malas

    nak jadi rajin ni kena sabor
    sabor tu salah satu cabang iman

    sabor bila mengemas balik
    sabor melayan mereka2 yg tak faham bahasa
    sabor bila penat2 kemas, takde terima masih tetapi kena hentam lagi
    sabor bila tengah duk kemas leh gak disepahkan dalam waktu yg sama
    and so on

    hidup ni kena sabor..
    sabor tu kena kuat

    bukan kuat macam wolverine x-men, tapi kuat elemen SQ EQ IQ

    lumrah alam
    bila kita rajin+sabor,
    akan ada orang yang dengki
    akan ada yang nak jatuhkan kita
    akan ada yang cuba provokasi kita
    dalam masa yang sama diorang lepak berpeluk tubuh
    bagi macam2 teori dan alasan untuk refleks

    itulah idup

    hehe...apo2 je menyebuk komen kat sini

    cuma, it's better bebel kat sini
    daripada gaduh dengan 'insan' tu, kan?

    haha..apa2 pun gud luck

    wassalam

    ReplyDelete
  2. salam
    uhuk..wah, anda mengkomen disini ye..kikiki

    hmmm. tu la.

    sabar la kot kirenye ni, bile sepah+kotor still gak kemaskan dengan harapn org tu nmpk la cane usaha nak mndapatkan kebersihan kekemasan n ketersusunan tu.
    bukan nak suruh die bersihkan pon kalau die malas sgt juz tolongla jaga kebersihan kekemasan n ketersusunan yg dah dibuat tuh. ni suke2 die je nak wat sepah. kalau tu uma die sorg xpe la gak.

    bengang x if baru je 5 mint pas mop lantai 3 kali pastu dia lalu selamba2 je ngan kaki yg baru pas maen lumpur. SGT GERAM ok. padahal dah terang2 nmpk lantai tu baru di mop, bukan sekali, 3 kali ok. huh

    tegur karang amek ht plak.
    tp xreti gak nak kemas ke bersihkan balik.
    dia ingat ad bibik or private mkcik kliner ke kt uma ni.
    makcik kliner pon bole tension cmni taw. huhu

    balik hari ni lg la rasa nk makan durian ngn kulit2 die skali..)=
    errr.
    sabar je la. huh

    nway thnks yerp!

    haa..kan dah membebel lg..hahah

    ReplyDelete
  3. salam..

    hahaha...adoila saket perut gelak..pasal biasa je kena camni...kadang2 tu dahla tak tolong, tapi tolong kasik kotor, lagi bagus dia tolong hentam lagi...hahaha

    nak wat camne ma, bersepah orang camtu dalam dunia ni...tu pasal la akhir zaman ni susah mo carik orang sabar...maybe geng2 sabar ni da diancam kepupusan dek mende2 camni la, ataupun gen sabar kat DNA tu dah transform jadi gen lain..

    apa2 pun, kalo makan kulit durian tu, jangan lupa basuh dulu ok...sterilkan dengan etanol dulu..

    selamat makan kulit durian..

    gud luck..hehe

    ReplyDelete
  4. eja..x sgke ak ko kuat giler membebel..hahahaa~~~

    ReplyDelete
  5. hahaha. ko baru taw ke nini.ahaha. bia la. ak nk memebebel kt sni je. sng. korang xdnga kan.haha.

    haha. ko bace ke benda-yang-dinamekan-blog-ni. kikikiki

    ReplyDelete