Thursday, November 4, 2010

umum- sekadar tulisan umum.

Keburukan tulisan. Kadang-kadang tulisan ni boleh jadi satu yang menarik. Orang baca apa yang kita tulis. Boleh jadi satu motivasi, boleh jadi pembakar semangat. Tapi kadang-kadang tulisan pun boleh bawak masalah. Boleh menyebabkan pergaduhan, boleh memecahbelahkan, boleh menyebabkan orang kena tangkap masuk penjara, and paling dasyat boleh kene bunuh sebab tulisan. Isk3. Tak percaya. Pergi la baca berita-berita kat surat khabar. Banyak dah berita-berita macam ni. Even sebab tulisan pun boleh masuk ISA beb. sshhhhyuuh. Tak nak la citer pasal ni. Hi.Hi.Hi


Kenapa agaknya ek? Sebab tulisan ni cuma sekadar tulisan (kecualilah tulisan-tulisan, buku-buku yang memang tak payah nak dipertikaikan, yang boleh diterima seperti adanya.) Yang diceriterakan kat sini ni adalah tulisan-tulisan rambang dan umum, lebih-lebih lagi Blog, Status Facebook, komen-komen kat laman-laman sosial dan sebagainya. Sebabnya kita tak tahu sejauh mana kebenaranya, tak tahu situasi sebenarnya, perasaan tulisan, intonasi yang perlu digunakan untuk baca tulisan tu and tak tahu ditujukan untuk siapa. Contohnya macam ni, ada seseorang tulis dalam blog dia pasal seseorang yang lain, " Hey, klau ko rasa ko baik sangat, tak ada la ko nak buat macam tu, bla..bla..bla.. dan bla.." Dia meluahkan rasa tak puas hati kat orang tu tapi dia tak state nama untuk siapa, pastu orang ramai-ramai baca. Dalam ramai-ramai orang yang baca tu, tiap-tiap orang mesti ada deskripsi masing-masing dalam nak mentafsirkan tulisan tu. Anyway, as for me, tulisan-tulisan yang macam ni, lebih baik buruk dari baiknya. Sebab bila kita rasa tak puas hati kat seseorang dan luahkan kat laman-laman sosial macam ni, semua orang boleh baca, walaupun niat si penulis tu tadi cuma nak meluahkan perasaan dan dengan alasan yang "tak pe, bukan ada state nama sesapa pun, so orang tak tahu pun sebenarnya ianya menceritakan tentang siapa." Dan kalaupun orang yang kita ceritakan tentang ketidakpuashatian kita pada dia tu sendiri yang baca, dia boleh tahu ke yang tulisan tu ditujukan untuk dia? Memang la ada peribahasa "Siapa makan cili dia la yang rasa pedasnya" tapi sebaiknya dari pandangan saya, kalau ada rasa tak puas hati, marah, terasa, bengang dengan seseorang yang kita rasa dia dah melampau, silalah tegur secara berhemah. Bagitahu sendiri kat dia yang anda rasa dia dah melampau, dan anda tak suka dengan apa yang dia buat tu. Bagitahu secara terang dan jelas dan cara yang baik lah kan. Pada saya itu lebih mudah dan terpulang lah pada orang tu sama ada dia nak terima atau tak teguran kita tu, tapi InsyaAllah kita dah buat apa yang patut kita buat which is tegur orang tu. Dan kalau nak kutuk sekalipun, kutuklah depan-depan. Sebab macam tu lebih jelas dan terang-terangan.
Face to face la bro, baru gentle kot. -------> Eh. Tak memasal.


Memang la kita ada kebebasan menulis, menyatakan pendapat dan hak-hak peribadi dan sebagainya, tapi kadang-kadang sebab hak-hak dan nak kebebasan ni la orang pun bebas je buat sesuka hati tanpa berfikir akibatnya. BEBAS dan BOLEH sangat kan. Eh2. Terkeluar topik la plak.



Dan kepada orang yang baca jugak, tak payah la terus terima bulat-bulat, dan percaya. Sebab kadang-kadang tulisan-tulisan macam ni bukan boleh percaya sangat pun. ----> teraplikasi jugak untuk tulisan ini. He.He.He.

***Ini adalah entry BEBAS dan bersifat UMUM. Harap Maklum. Terima Kasih

3 comments: