Saturday, October 2, 2010

Justifikasi

Ada orang kata saya suka membebel. Iye ke? Eh? Ok.
Kadang-kadang memang la saya suka membebel, sebab...hmm. Sebab macam best je bila dapat cakap banyak-banyak pastu ada orang yang dengar pastu ikut apa yang kita cakap. Tapi kadang-kadang orang tak ikut pon apa yang aku cakap sebenarnya. Ha.Ha.Ha. Abaikan!

Saya memang suka membebel kot. Tujuan? Motifnya?

Tujuan; Nak memberikan sebab, nak bagi alasan untuk sesuatu perkara, nak menegaskan sesuatu benda, nak melepaskan geram, saja nak cakap banyak dan sebagainya.

Contohnya, bila ada orang tanya saya nak makan kat mana.
A: Nak makan kat mana hari ni?
Saya: Kat mana ek? Nak makan nasi ke fast fud ke laen2 ni? Kalau nak makan nasi, ok gak tapi tak nak makan kat kedai XXX sebab nasi dia sikit, kedai YYY ramai sangat orang, mesti lauk banyak dah tak ada. Kedai nasi ABC tu macam ok gak. So,  kita makan kat situ je lah. Nak? Tapi kalau nak makan fast fud tak nak makan beger, so tak maw a Mekdi. Kalau Kepsi ok la sebab ada nasi.

Hahh. Itulah contohnya yang orang kata saya ni cakap banyak / membebel.

Kalau nak pendekkan memang boleh, dia akan jadi macam ni.

A: Nak makan kat mana hari ni?
Saya: Kedai nasi ABC, Tak pun Kepsi.

Tapi yang panjang-panjang saya cakap tu sebab itu apa yang saya fikir, and nak bagi options kat A tu je. Bukan saja- saja nak cakap banyak-banyak. Saya bagi jawapan dengan sebab-sebab sekali kenapa saya nak and kenapa saya tak nak. Ikut cara-cara nak buat esei ok itu. Ha.Ha.Ha.


Lagi satu, kalau saya rasa tak puas hati ke, geram ke, saya selalunya akan cerita pada orang-orang tertentu yang boleh dipercayai. Kalau bukan benda-benda sulit or P & C la. Saya akan cerita sekali, pastu saya akan kata, ''Ok, dah ok dah sekarang, tak nak pk dah!". Tapi 10-15 minit pastu nanti, saya akan ulang gak lagi and cakap balik macam tu ''Ok, dah ok dah sekarang, tak nak pk dah!". Ha.Ha.Ha. Tak tahulah kenapa kan. Tapi sebenarnya, saya cakap je tak nak pikir, tapi sebenarnya saya masih terpikir, and saya cakap lagi so that saya ingatkan diri saya supaya tak pikir lagi. Kira macam monolog dalaman la. Tapi monolog dalaman tu terkeluar. Bukan ulang 2-3 kali je, tapi kadang-kadang memang banyak kali.Ki.Ki.Ki.


Family saya pun kata saya memang banyak cakap pastu suka membebel sorang-sorang sebab dieorang malas nak dengar dah. Saya yang membebel bila rumah bersepah, bila anak sedara saya mintak lipstik, mak dia akan kata ok, nanti mama belikan, tapi saya akan membebel macam-macam kat budak kecik tu. Haih. Mak saya pun dah tak membebel banyak sangat, saya pulak yang membebel lebih nih. Tak pe, sebenarnya normal je tuh, saya cakap bila saya rasa ok dan perlu je, and dengan orang-orang tertentu je, saya banyak cakap. Heh!

Bila saya senyap, nanti ada je orang tanya, saya ok ke tak? Kenapa senyap je? Bad mud eh? Tapi bila saya banyak cakap, saya kata saya ni pendiam, semua tak nak percaya. Huh. Ha. Ha.Ha.



*Owh, hari ni saya rindu sangat kat mak saya, ayah saya and semualah family saya, anak sedara saya yang dua orang tuh and rindu nak duduk kat rumah. Pastu mak saya kol kejap tadi, saya pun cakap..cakap dan terus cakap dengan mak and  CikNab saya tuh. Macam taw-taw je la mak saya ni, saya rindu ngan dieorang semua. Hu.Hu.Hu.Bila nak dapat dok rumah ni eh? Hmmm~

Dah la. Bai!

1 comment:

  1. salam

    iya ba...kadangkala kena 'bebel' untuk menjelaskan satu perkara..

    bukan suka2 bebel, tapi kalau tak bebel nanti orang tak faham malahan salahfaham lain

    apa2 pun, itu bukan bebel, tapi hujah..

    bebel ni macam cakap entah apa2 je, bikin sakit telinga...haha

    apa2 pun, selamat bebel..

    wassalam

    ReplyDelete